wtorek, 26 marca 2013

Sos tatarski z babcinego brulionu






















Niektórzy twierdzą, że rodzina ma „dobrowolne” tatarskie korzenie, a niektórzy, że korzenie te powstały nie z własnej woli. Nie będę tego tutaj roztrząsać, Fakt pozostaje faktem. W prababcinych zapiskach kulinarnych istnieje strona z tatarskim sosem wujenki, której imię niech pozostanie tajemnicą. Sos pyszny i od lat towarzyszy świętom wielkanocnym w mojej rodzinie.


Składniki:
1,5 szklanki tłustej śmietany (można zastąpić gęstym jogurtem)
4 gotowane na twardo jajka
1/2 szklanki drobno pokrojonych marynowanych grzybków lub*
1/2 szklanki drobno pokrojonych konserwowych ogórków
3–4 solidne łyżki tartego chrzanu
3 łyżki musztardy (nie koniecznie)
1 duży pęczek zielonej natki pietruszki
sól, pieprz do smaku
2–3 łyżeczki cukru pudru
2 ząbki czosnku (jeśli ktoś lubi)



Ugotowane na twardo jajka obrać, wyjąć żółtka i utrzeć je z cukrem pudrem i musztardą na gładką masę. Białka pokroić w drobną kostkę lub rozgnieść widelcem. Do śmietany dodać utarte żółtka, białka, chrzan, marynowane grzybki, ogórki i posiekaną natkę. Wymieszać, doprawić do smaku. Jeśli wyda wam się mało ostry można dodać jeszcze trochę chrzanu lub musztardy, a na koniec, dla zwolenników czosnku wycisnąć 1–2 ząbki. Sos przełożyć do słoika i odstawić na 24 godziny do lodówki do tzw. przegryzienia. Podawać do jajek i wędlin. Ja lubię go nawet na chlebie z masłem.
 
 



* zwykle mój sos zawiera grzybki marynowane,
  ale są w rodzinie zwolennicy korniszonów
  i dlatego o nich napisałam.

2 komentarze:

  1. To jest sos tatarski z pochodzeniem:)
    Bardzo ciekawy przepis.Na pewno wyprobuje.
    Cos czuje,ze u jednej Ani bede chudla,a u drugiej tyla:)))Mam nadzieje,ze bedzie jak w kabarecie
    "Pero,pero bilans musi byc na zero":)
    anonimowy, staly bywalec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bilans wyjdzie na zero napewno, niestety świateczne potrawy nie należą do dietetycznych ale... Ja tuż po świetach powracam do diety i tylko jednego dnia w tygodniu na szaleństwo.

      Usuń